ОНЛАЙН-ВИСТАВКА ОФОРТІВ ВЯЧЕСЛАВА СТАРЧЕНКА
Іронія, майстерність та філософія в графіці
(Продовження. Частина 3)
4. Україна: звичаї та пам'ять роду. Твори майстра присвячені Україні пронизані повагою до традицій та ушануванням пам’яті про предків. Офорт «Пам'ять віків» (2024) [17] – це гімн традиціям, цінностям, які передаються з покоління в покоління. Велике дерево, що поєднує всю композицію, є найважливішим елементом твору. В українській культурі Древо Життя є одним із найдавніших і найпоширеніших символів. Кожен твір мистецтва – це своєрідний зріз епохи. Тому, коли ми аналізуємо його, важливо розуміти, в якому контексті його було створено. Це допомагає нам глибше проникнути в задум художника. Даний офорт був виконаний Вячеславом у 2024 році. У контексті війни дерево може символізувати незламність українського народу, його коріння, яке сягає в глибину віків. Зображені персонажі займаються повсякденними справами. Ці образи символізують незмінність життя, незважаючи на війну. Вони показують, що життя триває, і люди продовжують жити, незважаючи ні на що. Дерево символізує родовід, генеалогічне древо, яке з'єднує покоління. Кожна гілка, кожен листок – це символ окремого життя, яке продовжує родинну історію. Твір нагадує нам про важливість збереження своїх коренів, про те, що ми є частиною чогось більшого – роду, народу, історії.
В графічному аркуші «Пам’ять» (2022) [18] маленька фігурка дитини, яка стоїть перед великим деревом, є ядром композиції. Дитина символізує наступне покоління, яке переймає досвід і мудрість предків. Її поза, спрямованість погляду свідчать про замислення, пошук відповідей на важливі питання. Цікаве спостереження: дитина має риси, що нагадують нам відомого літературного персонажа – Буратіно. Якщо пофантазувати, то можна провести наступні паралелі: Буратіно – це дерев'яна лялька, яка ожила. У контексті офорту, де центральне місце займає дерево, образ Буратіно може підкреслити зв'язок дитини з природою, з її корінням. Цей персонаж відомий своїм допитливим характером і постійним прагненням до знань. В даному випадку, дитина з довгим носом може символізувати пошук істини, прагнення зрозуміти світ і своє місце в ньому. Дерево як символ роду і дитина як його продовження – це потужний образ, який підкреслює циклічність життя і передачу знань від покоління до покоління.
Інші твори В. Старченка присвячені Україні та нашим традиціям - «На пасіці» (2016), «Біля криниці» (2017), «Жнива» (2017), «Колядки» (2017) [19; 20; 21; 22] – це оспівування краси української природи, традицій та історії. Художник з любов’ю зображує життя українського села, передаючи дух народу та його незламність.
5. Митець та мистецтво. У своїх роботах Старченко, здається, досліджує складну взаємодію між митцем і світом, а також його боротьбу за вираження внутрішньої суті через мистецтво. Особливої уваги заслуговує спосіб, у який графік висвітлює тему митця як спостерігача і критика суспільства. Він зображує художника як особу, яка водночас перебуває «поза» реальністю, але й глибоко занурена в неї. Отже, Старченко у своїх офортах підкреслює роль митця як особистості, яка стоїть на межі ідеалу й реальності, створюючи нову реальність за допомогою мистецтва.
Офорт «В майстерні художника» (2019) [23] побудований на контрасті світла і тіні, що створює атмосферу таємничості та інтриги. Головною фігурою в композиції є сам художник, зображений за мольбертом у процесі роботи. Навколо нього знаходяться жінки-моделі в досить розслаблених позах. Старченко використовує деталі, щоб створити атмосферу майстерні. Маленькі предмети на столі, пляшки, чайник, обігрівач, навіть невеликі натюрморти додають сцені реалістичності. Дуже дотепно відтворено, як оголена модель соромиться маленької дитини, яка зосереджена на малюванні. Обличчя персонажів карикатурні, що створює певний гумористичний акцент, що характерно для стилю Старченка, який любить використовувати іронію та гротеск у своїх роботах. Твір показує художника в процесі творення, але навколо нього існує «театр життя», де моделі, здається, живуть за власним сценарієм, відокремленим від полотна. Це може натякати на ідею, що митцеві належить лише фрагмент реальності, і він творить лише власну інтерпретацію, тоді як «справжнє життя» лишається поза рамками полотна.
Ще один твір, що відкриває залаштунки мистецького світу – це «Театр 3» (2010) [24]. Вячеслав Старченко створює ілюзію справжньої театральної постановки. Кожен елемент – від підмостків до глядачів – виконує певну роль у цій «виставі життя». В композиції поєднуються динамічні елементи (рухи персонажів, діагональні лінії) зі статичними (архітектурні елементи, фігури, що спостерігають). Це створює відчуття живого театру, де постійно щось відбувається. Кожен елемент офорту промальований до дрібниць, що свідчить про ретельну продуману майстром ідею твору. Ця гравюра — алегорія реального життя, де кожна людина грає свою роль. Сцена – це світ, а глядачі – це ми самі, які спостерігаємо за цією виставою. Художник піднімає вічні питання про сенс життя, про місце людини у світі, про природу мистецтва.
Прийом мультиплановості В. Старченко використовує в офорті «Народження пісні» (2014) [25]: розміщує фігури на різних планах, що створює відчуття глибини і багатошаровості зображення. Кожен образ несе в собі символічне навантаження. Кінь – це символ свободи, натхнення. Свиня – символ матеріального світу, земних турбот. Вершник – це образ творця, який долає життєві труднощі. В цілому, перед нами яскрава метафора творчого процесу, натхнення, яке долає всі перешкоди.
Інтимністю відрізняється відбиток «Сільський натюрморт. Відспівався» (2018) [26]. Це глибоко особистий і символічний твір, який запрошує глядача до роздумів про минуле, спогади та циклічність життя. Завдяки голландським майстрам, нам відомо, що кожен предмет у натюрморті має своє символічне значення. Півень – традиційний символ світанку, пробудження, але в контексті цієї роботи він може символізувати закінчення життєвого циклу. Гарбуз – символ родючості, життя, але також і смерті, оскільки гарбуз часто використовується в осінніх обрядах. Глек – символ домашнього вогнища, традицій. Квіти – символ життя, краси, але також і швидкоплинності буття. Всю композицію можна розглядати як метафору життя і смерті. Півень, який «відспівався», символізує закінчення життєвого циклу, а інші елементи (гарбуз, квіти) підкреслюють кругообіг природи.
Вже зрозуміло, що творчість Вячеслава Старченка відзначається сатиричним і символічним підходом до зображення сучасних тем. Тому не дивно, що митець присвячує один із своїх творів пам’яті Пітера Брейгеля Старшого [27], відомого нідерландського художника епохи Північного Відродження, який зображував сцени народного життя, людські вади та гріховність через символічні й часто комічні сцени. Відсилання до робіт Брейгеля, зокрема його сатиричних і алегоричних мотивів, дозволяє Старченку іронічно показати, що, попри розвиток технологій і зміну суспільних умов, людські слабкості, вади й комедія життя залишаються незмінними.
6. Абстрактні мотиви. Офорт «Ранковий джаз» (2016) [28] та монотипія «Імпровізація» (2020) [29] – це намагання художника виразити свої емоції та відчуття за допомогою чистої форми та ліній. Ці роботи відбивають внутрішній світ майстра і його пошук нових виразних засобів. Вячеслав Старченко часто деформує звичні для нас об'єкти, надаючи їм динамічних і несподіваних форм. Чайники, що літають, створюють відчуття нереальності, викликаючи у нас подив і бажання розгадати загадку. Спіралі можуть символізувати розвиток, циклічність життя, а гострі кути – внутрішню напругу. Старченко майстерно використовує світлотінь для створення об'єму і передачі настрою. Гра світла і тіні створює відчуття таємничості і загадковості.
У світі, де кольори і звуки переповнюють нас з усіх боків, чорно-білі офорти Вячеслава Старченка стають оазисом спокою і роздумів. Художник запрошує нас зазирнути всередину себе, замислитися над вічними питаннями буття. Його роботи – це не просто зображення, а своєрідні філософські трактати, написані мовою мистецтва.
Портфоліо Вячеслава Старченка нараховує близько 300 оригінальних офортів. Для онлайн-виставки ми не обирали твори рандомно. А запропонували зробити це самому митцю! Адже хто як не він знає, яка робота в цей момент «говорить» найбільше!
Ми сподіваємось, що онлайн-виставка відкрила для вас
нові грані творчості Вячеслава Старченка!
Дякуємо, що були з нами!
Слідкуйте за нашими новими проектами!
Кандидатка мистецтвознавства
Марина Філатова