Харків, вул. Жон Мироносиць, 11

Музей працює в обмеженому режимі

Коли гримлять гармати, музи не мовчать. Олександр Лисенко

Коли гримлять гармати, музи не мовчать. Олександр Лисенко

У "Мистецькому щоденнику війни" – сторінка заслуженого художника України Олександра Лисенка з Харкова. Багатоцвітна яскрава декоративність його робіт поступається місцем чорно-білій кольоровій гамі, як документальне кіно, хроніка подій, відсікаючи все зайве і несуттєве. Дизайнер за освітою, Олександр підібрав для цього техніку колажу, яка виявилася, на його думку, найбільш суголосною часові і подіям, які нині переживає Україна. Його роботи – дійсно ніби кадри з кінострічки, яка рветься по-живому, як випробування і втрати, яку неможливо склеїти в монтажній, адже розрив проходить крізь долі й серця, руйнуючи домівку, родину, звичний спосіб життя і майбутнє. Строгий чорно-білий колір із вкрапленням червоного. Беззахисна жіноча фігура в разпанаханій сорочці як уособлення непоправної втрати, абстрактний геометризований поділ кінострічки мерехтливими лініями, що складаються в силует і профіль чийогось обличчя. Так буває, коли "кіно закінчилось", а стрічка крутиться, біжать хвильки й риски, але не виводять із німого заціпеніння, як багато разів бачені кадри із запитанням "за що?".

Головними рисами цих творів є світло, простір і форма. Але чорно-біле кіно перебуває під впливом живопису і скульптури, орнаментальної форми, пластики і руху. І це добре відчуває майстер, душа якого прагне краси навіть у такий складний час, вибудовуючи абстрактну кольорову орнаментальну скульптуру в живому просторі, що дихає і пульсує. Ці роботи сповнені живої вітальної енергії, як писав колись наш славетний співвітчизник Казимир Малевич, "зелений світ із м'яса і кості".
Алюзії довженківських фільмів викликає кадр із світлиною з родинного архіву Олександра – 7-річний хлопчик у вишиванці серед соняхів. Народжений через кілька років після Другої світової війни, з якої не повернулись кілька членів родини, хіба міг він подумати, що війна знову постукає в двері його дому в Харкові й помешкання сина в Ірпені? Свідком зруйнування міста стала картина О. Лисенка, що знаходились в квартирі, яку було понівечено осколками снарядів. Сини Олександра, представники гуманітарних професій, з перших днів війни зробили свій вибір: один – на фронті, другий – волонтер.

Знаменита "Герніка" П.Пікассо, яка стала метафоричним узагальненням жахів війни, нині постала перед багатьма містами і населеними пунктами України насправді. Але все-таки вирішальною є цивілізація любові, яка обов'язково залікує рани, нанесені війною.

 

Ольга Денисенко
Мистецтвознавиця, Завідувачка відділу вітчизняного мистецтва ХVІ - поч.ХХ ст.