Харків, вул. Жон Мироносиць, 11

Музей працює в обмеженому режимі

Мандруємо Україною. Тетяна Лукашевич (частина друга)

Мандруємо Україною. Тетяна Лукашевич (частина друга)

Тканий всесвіт добре знаної в Україні майстрині Тетяни Лукашевич з Рівного надзвичайно різноманітний і глибинний за семантикою і символікою образів, що органічно поєднують прадавні космогонічні уявлення українства, трипільську культуру, орнаментику народного строю, декоративну виразність, притаманну народному мистецтву, водночас звернення до абстракції, сакральної тематики, фігуративних зображень. Гобелен, гарячий і холодний батик, ліжники, експериментальні пошуки — так зване формотворення, де поєднано традиції і сучасність, звернення до аплікації, «черпаного паперу», створення об'ємно-просторових текстильних інсталяцій. Львівська школа професійного художнього текстилю, бездоганний художній смак, рафіноване естетство колориту витворили неповторний авторський стиль майстрині.

Вовна, льон люрекс, віскоза, шовк, бавовна, в’язана сітка, мережка, «протягування», виплетені деталі – антропомофної трипільської пластики, силуетів людських фігур і дерев, «кучеряві» вставки кінчиків вовняних ниток, використання нетканого матеріалу створюють різнофактурні площини. Гладке щільне ткацтво авторка поєднує з прозорими вставками, врівноважуючи гобелен дерев’яними планками, зберігаючи при цьому природний вигляд гілки. Щоб підкреслити центральну частину композиції, сплітає нитки у шнур, зав’язуючи вузол, з якого він вільно спадає. Об’ємно виплетені веретена, контраст гладкого і пухнастого, космічний човник з капсулою всередині у мандрах часопростору, поєднання в одній роботі кількох технік створюють несподіваний фактурний ефект, де криється глибинний філософський чи лірико-поетичний зміст, відповідний і суголосний назві. Колорит світлоносний, бо майстриня використовує природні барвники, хоча в її мистецькій палітрі присутні всі фарби колірного спектру та їх відтінки – вишукані переходи авторської метафізики світла. Архітектонічна побудова, чергування горизонталей і вертикалей, робота «на просвіт», декоративні шви-контури іноді підкреслено кольорами підвищеної звучності, що викликає алюзії творів періоду символізму, зокрема, Чюрльоніса, музичні асоціації композиторів цього ж напрямку.

Дійсно, творчість Тетяни Лукашевич – то цілий космос, як трипільський меандр-безкінечник, де майстриня черпає своє натхнення. «Захисти нас, ангеле божий» – цю її роботу 2010 року можна вважати пророчою для наших трагічних нинішніх подій, але й колективною молитвою – проханням народу, що обов’язково збудеться.

 *Тетяна Лукашевич. Захисти нас. Ангеле Божий (триптих). 2010. Гобелен, вовна, льон

 

Ольга Денисенко
Мистецтвознавиця, Завідувачка відділу вітчизняного мистецтва ХVІ - поч.ХХ ст.
 

Приємного перегляду на музейній сторінці facebook