Харків, вул. Жон Мироносиць, 11

Музей працює в обмеженому режимі

Коли гримлять гармати, музи не мовчать. Володимир Носань

Коли гримлять гармати, музи не мовчать. Володимир Носань

2021 року ХХМ започаткував серію нарисів творчого доробку українських митців "Мандруємо Україною". За цей час у проекті взяли участь 27 художників, серед них харків'яни, кияни, одесити, львів'яни. Разом вони створили колективний мистецький образ України : від Причорноморських степів до Карпат, від Слобожанщини до Буковини. У цьому проекті Україна постає як благословенна земля, обласкана і обжита своїм народом. Нині майстри мистецтва "переозброїли" свою палітру відповідно до вимог і викликів часу, створюючи суспільні йому твори. Сьогодні ми розпочинаємо новий арт-проект "Коли гримлять гармати  музи не мовчать", присвячений роботам художників створених під час війни.

Володимир Носань, заслужений діяч мистецтв України, вже звертався до теми воєнного ліхоліття у зв'язку з подіями на Донбасі. Втрата рідного дому, доля біженця осмислювалась ним у біблейно-трагедійному плані, вселенському звучанні.

Нині Володимир перебуває у Харкові і власними очима бачить понівичене місто, світлини із зображенням людської трагедії втрат. Самі життєві реалії, промовисті деталі підказують той чи інший сюжет. Люди у бомбосховищі  притулку, де рятують стіни і молитва, рожева лялька на пустельній Римарській вулиці, вікно заклеєне навхрест, газова лампа, як спогад про минулу війну, яка неповинна була б повторитись. Роботам Володимира завжди був притаманний оголений нерв почуттів, драматизм людських доль.

Володимир Носань. Загублене дитинство. 2022

Нині цей погляд митця став ще більш загостреним і пронизливим, якому сприяє композиційне і колористичне вирішення. Поєднання синьо-сірого і червоно-рожевого створює відчуття заграви від пожеж і вибухів, а також внутрішньої напруженості, емоційного стану тривоги і неспокою.

"Війна- це найтяжча у світі робота"  слова одного з літературних героїв Олеся Гончара точно передають суть антигуманної і антилюдської її сутності.

Володимир Носань у картині "Харківська мадонна" виокремив долю звичайної людини, її беззахистність і водночас жертовність і відданість. Жінка з немовлям на фоні згарищ і зруйнованих будинків постає як символ Надії і продовження життя "І буде син, і буде мати, і будуть люди на землі" (Т.Г.Шевченка).

У війнах не буває переможців, програють усі, і це, на жаль, не враховують ті, хто їх починає.

Ольга Денисенко
Мистецтвознавець, Завідувачка відділу вітчизняного мистецтва ХVІ - поч.ХХ ст.
 

Приємного перегляду на музейній сторінці facebook