Харків, вул. Жон Мироносиць, 11

Музей працює в обмеженому режимі

ЖИВОПИСНІ ТВОРИ НЕВІДОМИХ ХУДОЖНИКІВ У КОЛЕКЦІЇ ХАРКІВСЬКОГО ХУДОЖНЬОГО МУЗЕЮ

ЖИВОПИСНІ ТВОРИ НЕВІДОМИХ ХУДОЖНИКІВ У КОЛЕКЦІЇ ХАРКІВСЬКОГО ХУДОЖНЬОГО МУЗЕЮ

У харківській роботі (Іл.1) очевидна опрацьована часом оригінальна іконографічна схема, кожна деталь якої несе важливу інформацію. Постать козака з бандурою головує в композиції і займає місце на передньому плані таким чином, щоб ми могли уважно роздивитися героя. В обличчі з високим чолом, пружними дугами брів і виразними очами вгадуються іконописні риси. З тим, головними у його зовнішності є ознаки належності до козацького братства. Підкреслено вражаючі розміри вусів і чуба – «оселедця» на голеній голові, що зображені горизонтально, паралельно верхньому і нижньому краю полотна. Типаж нагадує автентичні портрети конкретних персон, учасників тогочасних історичних колізій, а саме Фастівського полковника Семена Палія (Іл.2), полкового судді Леонтія Свічки (Іл.3). Але особливо слід придивитися до графічного зображення славного козацького ватажка Івана Підкови (Іл.4), з яким героя картини поєднує невипадковий багатомовний атрибут – підчеплена до поясу підкова.
В убранні козака хоча і бачимо деяку чоловічу неохайність (розхристана на грудях сорочка), але через поєднання кольорів – червоних кунтуша (верхній одяг) і сап’янців (чоботи з дорогої шкіри) та зелених шаровар, строї виглядають ошатно-святково.

В картині художника ХІХ століття, що зробив список зі старовинного оригіналу відчутно живописні тенденції часу, які вплинули на розвиток образотворчої мови. В ній очевидні навички автора передання світло-повітряної перспективи. Чіткі форми постаті головного героя на першому плані прописано яскравими соковитими фарбами, видно навіть сліди пензля. Промінь світла акцентує найбільш опуклу частину обличчя чоловіка, а глибокий «затінок» овалу надає йому природного об’єму. Матеріальність постаті підкреслено складками і деталями (великі прорізі для рук на кунтуші) вбрання. На другому плані – вороний кінь – перший і найвірніший товариш  козака. Контури граційного силуету тварини наче розчиняються на тлі темної зелені. Дальній план прописано світлими, розбіленими фарбами. Холодні відтінки і пом’якшені абриси рослинності берегів довершують відчуття глибини простору.

Наше уявлення про життя головного героя доповнено сценою, в який козаки готують їжу у казані над вогнищем. Цікаво, що ці дві постаті так само, як і головний герой розміщено на передньому плані композиції, але їх намальовано у зменшеному масштабі. Можливо це натяк на те, що головний герой був набагато вищим на зріст, ніж його побратими (зріст Івана Підкови, який легко міг розігнути підкову, був 2 м. 29 см.!). З тим, вочевидь, саме масштабом художник передав другорядність побутового сюжету. Такий прийом з давніх-давен використовували іконописці у т.з «житійних іконах».

Невід’ємною частиною характеру українського воїнства відзначалася схильність мужніх, безстрашних, відчайдушних і зовнішньо суворих чоловіків до гумору. Напис, залишки якого збереглися у нижній частині полотна з харківської колекції, за стилістикою нагадує текст народних вистав-вертепів, одним з героїв яких часто був славний козак-бандурист. «Хоч…на мене …и як звати ни… незнаєш коли траплялось кому в степах бувати той может призвище моє угадати бо у мене имя неодно а десять …а лях милостливим добродием називае а ти как хочь назови на все позволяю абись мене неназви крамарем…як був богат то називали и наш брат а тепер як ничого не маю то нихто мене не знае…» У тексті ми знаходимо уривки фраз, що відповідають «класичному» варіанту ( дивись у І частині допису). Інформаційне поле харківської картини складають численні об’єкти. Так, увагу концентрує зображення спису. Завдяки його діагональній лінії наш погляд спрямовано в глибину, де бачимо приставлений до дерева мушкет. Всі деталі композиції мають символічне значення. Так, дерево з міцним стовбуром і розлогим гіллям, під яким розташувався козак, безумовно, характеризує цими своїми ознаками дуб. У світовій міфології дуб уособлює глибокі родинні зв’язки (родове древо), силу й стійкість перед будь-якою небезпекою. Кінь – образ козацької волі, символ вірності братерській клятві. На гілці дуба висить волячій ріг – чергове посилання до подвигів Івана Підкови, який міг «пробити ворота волячим рогом».

Слід відзначити, що в ранніх варіантах композицій на тему «козак-бандурист» зображення одиниць всесвіту «небо – земля – вода – дерева» були умовними. Але у харківській роботі невідомий художник вже докладно описує світ, в якому козак «ходить-блукає і долі шукає». Він передає спокій природи, що «розлитий» в світлих відтінках блакиті високого, майже безхмарного неба, його відчутно в м’яких лініях пагорбів, в соковитій зелені дерев.

P.S.
До останнього часу в характеристиці твору наполегливо акцентувалася увага на миролюбності козака, що в картині візуально підкреслено не зброєю, а бандурою (кобзою) в його руках. Але настав час збагнути, що козак у всіх, відображених фантазією народних майстрів ситуаціях, завжди був озброєним шаблею, рушницею, списом. Бо він, перш за все, є воїном – захисником. За кілька століть свого існування цей образ став багатозначним символом нації, її вільнолюбного духу. І питання мілітаризації з тих давніх часів повставали однією з основ суверенної держави. В суворих реаліях протистояння черговому посяганню на українську самостійність московських ординців, образ легендарного героя набуває додаткових глибинних сенсів, стає уособленням наших мужніх воїнів–достойників, нащадків невмирущої козачої слави.

                                                                                                                                                                                                                       Наталя Титаренко, мистецтвознавець

Приємного перегляду на нашій Facebook сторінці