В рамках Всеукраїнської акції «Запали свічку», присвяченої пам’яті жертв українського Голодомору 1932-1933 років, представляємо виставку соціального плакату харківських графіків – членів міжнародної Асоціації «4-й Блок». Роботи було створено 2007 року для виставки-акції «Україна.1932-33. Голодомор». «Ми зробили цю плакатну акцію "для себе" – зазначив один з ініціаторів заходу, професор Харківської академії дизайну і мистецтв Олег Векленко, – щоб був привід самим замислитись. Мені здавалося важко буде зацікавити такою темою сучасних молодих дизайнерів – скажуть кон’юнктура. А вийшло інакше. Торкає. В генетиці залишилось. Через одне, через два покоління, через затиснутий рот і вбиті голосні пам'ять повертається до нас».
Плакати учасників конкурсу з того часу стали змістовною частиною низки виставок, в тому числі їх було представлено в рамках музейного проєкту «Чорна рілля» 2018 року. Наразі роботи зберігаються в фондах музею. Опрацьовуючи головну тематичну графему «1932-1933», автори надають великого значення християнським символам – хрест і терни. В плакатах ці знаки загальнолюдського комунікаційного коду підкреслюють вселенські масштаби української трагедії. Зловісною в контексті теми Голодомору сприймається комуністична символіка, що набуває нового сенсу, як і цитати сумнозвісних постанов радянського уряду, лозунги та виписки з архівних документів. Весь цей текстовий пропагандистський арсенал виявляє історичну достовірність злочинної політики.
В художніх прийомах слід відзначити опрацювання авторами як характерних для традиційного плакату способів донесення інформації, так і художніх прийомів, притаманних станковій графіці. Виразна, інколи несподівана метафора надає роботам надзвичайної глибини. Осмислення явища Голодомору, що так чи інакше «зачепив» майже кожну українську родину, формує національну свідомість самих авторів і ставлення суспільства до цих трагічних сторінок нашої історії.
Соціальна генетика. Ольга, Ніна, Михайло Квітка