Рубрика «Художники-ювіляри» представляє публікацію до 120-річного ювілею відомого українського майстра книжкової і станкової графіки Олександра Михайловича Довгаля (27.01.1904 – 12.03.1961). В ХХМ знаходиться велика колекція станкових та ілюстративних творів О.М.Довгаля, виконаних автором в різні роки.
Олександр Довгаль
Олександр Михайлович Довгаль народився 27 січня 1904 року у місті Дебальцеве Донецької області. 1929 року закінчив Харківський художній інститут (нині ХДАДМ), де навчався у О.Маренкова, С.Прохорова, І.Падалки. Учасник об’єднання «Асоціація революційного мистецтва України» (1925-1932). Член ХО СХУ з 1938. Викладав у Харківському художньому технікумі (1931-1933). Учасник республіканських, всесоюзних і міжнародних виставок. Персональні виставки проходили у Харкові (1940, 1958), Києві (1958), Чугуєві (1959). Твори художника знаходяться в ХХМ та інших музеях і приватних колекціях України.
Роботи Олександра Довгаля
Постать О.М.Довгаля займає чільне місце серед кращих майстрів української книжкової і станкової графіки. Роботи художника глибоко оригінальні образно-емоційною і композиційною побудовою, демонструють віртуозне володіння різноманітними графічними техніками – туш, гуаш, акварель, дереворит, ліноріз тощо. Характерними рисами більшості його творів у галузі мистецтва книги є реалістична спрямованість, висока професійність виконання та сумлінне вивчення тексту. Протягом сорока років художньої діяльності Довгаль ілюстрував видання багатьох класиків української та світової літератури, серед них Т.Шевченка, І.Франка, П.Тичину, І.Котляревського, М.Вовчка, В.Шекспіра, А.Барбюса, Р.Тагора, В.Гауфа. Ілюстраціям Довгаля притаманні влучний рисунок, виразна, продумана композиція, гостра психологічна характеристика персонажів, уміння продемонструвати головне у найбільш кульмінаційних ситуаціях. В цьому відношенні показовим є оформлення творів М.Вовчка, зокрема, ілюстрації до оповідання «Катерина» (1952) із колекції ХХМ, виконані в техніці розмивки тушшю. Цінним внеском в українське образотворче мистецтво стали ілюстрації до збірки оповідань китайського письменника Лу Сіня «Справжня історія А-К’ю» (1958). Серія кольорових лінорізів за цими творами також зберігається в ХХМ. В них автор зумів майстерно відтворити матеріальність і фактуру зображуваного, поєднати сміливі декоративні лінії і кольорові площини. Художник активно працював у жанрі плаката, особливо під час Другої світової війни. Роботи в цій сфері відзначаються гротескністю образів, намаганням мистця правильно обгрунтувати основну думку, переконати глядача. У станковій графіці Довгаль звертався до сюжетів із бурхливої тогочасної дійсності. На підставі безпосередніх спостережень він створив цикл дереворитів про будівництво Дніпрогесу, деякі з них належать ХХМ. О.М.Довгаль одним із перших започаткував напрямок урбаністичного пейзажу в українській графіці. Художник створив цикл автолітографій «Соціалістичний Харків» (1935-1937), в якому закарбував неповторне обличчя українського міста з його чудовою архітектурою. Аркуші із зображенням Держпрому, Будинку проектів, Палацу праці, театру ім. Т.Г.Шевченка знаходяться в збірці ХХМ.