Харків, вул. Жон Мироносиць, 11

Пн–Нд з 10:00 до 17:40 Вт — вихідний

Що робив Людвіг ван Бетховен на Віденському конгресі?

Що робив Людвіг ван Бетховен на Віденському конгресі?

Сьогодні, зважаючи на пандемію коронавірусу, скасовано всі музичні заходи не тільки в нашій країні, а й в усьому цивілізованому світі. Проте культурне життя триває, хоч і в режимі онлайн. Цього року світова громадськість святкує 250-річчя від Дня народження Людвіга ван Бетховена.   

Великому німецькому композитору, піаністу та диригенту довелося жити в період масштабної кампанії наполеонівських воєн. Історичні події 1803 – 1815 рр., які докорінно змінили соціально-політичні чинники в Європі, безпосередньо вплинули і на життя та творчість Бетховена. Протягом життя музиканта його ставлення до Наполеона змінювалося від захоплення до ненависті, від поклоніння до відрази. Водночас він підспудно ототожнював себе з переможцем під Аустерліцем, великим сучасником, чиї непомірні амбіції, жадоба влади, передчуття своєї долі були немов віддзеркаленням натури самого Бетховена.

Остаточно мир в Європі був проголошений в 1814 р. Наполеон був повалений і відправлений на заслання, а європейські країни зайнялися перерозподілом сфер впливу. З 1 жовтня 1814 р. по червень 1815 р. на Конгресі у Відні глави європейських держав вирішували найважливіші питання міжнародної політики. У цей час можновладці не тільки обговорювали політичну ситуацію, а й насолоджувалися насиченим світським життям. У Відні з новою силою набирали популярності театральні та концертні вистави.

Музичні твори Бетховена прославляли перемогу Європи над Наполеоном, і знаходили живий відгук у слухачів. У листопаді 1814 р. у Відні відбувся грандіозний концерт, на якому були присутні 3000 слухачів, у тому числі керівники всіх європейських держав, які прибули на Конгрес. На цьому урочистому рауті Бетховен, який сам диригував оркестром, представив Сьому симфонію, батально-бравурну симфонічну композицію «Перемога Веллінгтона» («Битва при Віторії») та кантату «Славна мить». Перші два твори були написані композитором раніше та вже виконувалися. А ось кантата була створена маестро спеціально з нагоди Віденського конгресу на честь монархів-переможців Наполеона Бонапарта і виконувалася вперше. Музичні композиції справили на публіку незабутнє враження. Це був момент найбільшого тріумфу композитора. 1814 рік офіційно визнано вершиною композиторської кар’єри Людвіга ван Бетховена.

У фондах Харківського художнього музею зберігається чимала кількість французьких сатиричних аркушів, присвячених Віденському конгресу: «Королівський пиріг, розрізаний на Віденському конгресі», «Карткова гра Буйотте», «Реституція, або Кожен має свій зиск», «Політичний баланс». Авторство останньої приписується Ежену Делакруа. На кожній з карикатур зображено велику кількість персонажів, яких легко впізнати за костюмами, атрибутами, а на деяких роботах дійових осіб навіть пронумеровано та підписано.

Англійський варіант віденського па-де-труа відтворено на карикатурі «Віденські забави, або Гармонія союзників на Конгресі, тобто плата за музику». Ця дотепна сатира з’явилася, коли до остаточних угод у Відні було ще далеко. На величезній карті континенту танцюють анімалістичні символи Австрії (двоголовий орел), Росії (ведмідь) і Пруссії (одноголовий орел). Ведмідь пританцьовує на Польщі, Австрійський орел на Саксонії, а Прусський на Італії. Ведмідь вигукує: «Ну, кузени, я думаю, що ми цілком оволоділи цим контрдансом ...». Каламбур утворює вираз «country dance» (букв. «сільський танець»), але може бути переведений і як «танець на країнах». Віденський конгрес прославився своїми балами. В результаті з’явився популярний афоризм: «Конгрес танцює, але не рухається вперед».

Жан Батіст Готьє

Карткова гра Буйотте. 1815

Папір, офорт, акварель. 21х31,5

 

Невідомий французький художник

Реституція, або Кожен має свій зиск. 1814

Папір, офорт, акварель. 23,8х33,1

 

Ежен Делакруа

Політичний баланс. 1814

Папір, офорт, акварель. 32,1х44

 

Чарльз Уільямс

Віденські забави, або Гармонія союзників на Конгресі, тобто плата за музику. 1815

Папір, офорт, акварель. 25,8х33,8