З перших днів зухвалого вторгнення московських загарбників в Україну місто Ізюм знаходиться під постійними обстрілами окупантів. Майже одноліток Харкова, Ізюм завжди вважався стратегічним пунктом, тому і в цій підступній війні у варварських кремлівських планах був приречений на максимальне знищення.
В історії українського образотворчого мистецтва Ізюм, місто, що розкинулось на живописному березі Сіверського Донця , пов’язане з іменем славного художника Сергія Васильківського (1954-1917) – знакової особистості в українській національній культурі. Нащадок козацького роду, Васильківський – великий подвижник у справі становлення і розвитку української етнографічної науки, української художньої освіти, музейної справи. Він був одним з перших митців, що послідовно-свідомо розвинули тематичний ряд образотворчого мистецтва в жанрі історичного пейзажу і козацької тематики, майстерно оформлюючи свої твори у довершені, сповнені національної автентичністі сюжети. Всупереч діяльності горезвісних імперських заборон (Валуєвського – 1863; Емського – 1976), що у різний спосіб обмежували, нівелювали і, в решті решт, знищували всі прояви українськості –від мови, освіти до книгодрукарства, Васильківський, сам того не підозрюючи, своєю діяльністю виявився справжнім революціонером, і в обхід цих «драконівських» формулярів і указів пропагував українську культуру пензлем. Його картини, споріднені з українським пісенним фольклором, наче доповнюють одне одного.
Харківський художній музей володіє найбільшою в Україні колекцією творів С.Васильківського. Роботи митця зберігаються в музеях світу і приватних збірках (в тому числі і на території РФ). На музейній сторінці ми ще не раз будемо висвітлювати широку мистецьку діяльність нашого славного земляка. Брати по мистецтву називали Сергія Васильківського «небесним художником», за його особливу увагу до зображення незбагненно-загадкового життя небесної стихії, перенесення в формат картини ефектів освітлення. Небо в живописних творах Васильківського завжди є концентрацією життєвих енергій природи. І ця спрямованість мистецтва Васильківського вочевидь пов’язана з малою батьківщиною, саме з містом Ізюм, повітряно-небесна сфера якого, в силу географічних особливостей, сама по собі є унікальним явищем. Тут відбуваються постійне пересування і зіткнення холодних і теплих повітряних мас, які викликають різкі зміни погоди і неймовірні живописні ефекти.
Тепер небо Ізюма, батьківщини «небесного художника», стало чорним від згарищ і пилу жахливих руйнувань, що принесла на благословенну землю України російська орда. В часи скорботи звертаємося до іншого дива Ізюмщини, чудотворної ікони Піщанської Божої Матері, щоб дала сили стійко перенести цю навалу, дала надію на відновлення справедливості. Хай над відновленим Ізюмом знов розкриється високе, світле і чисте небо, яке заповідав нам своїми творами художник Сергій Васильківський.
Н.Титаренко