Харків, вул. Жон Мироносиць, 11

Музей працює в обмеженому режимі

Майстри художньої кераміки Харкіщини

1

Серед великої кількості різноманітних видів творчості в українському народному мистецтві значне місце належить художній кераміці. Це дитяча народна глиняна іграшка, ліпний фігурний посуд і сюжетні композиції – те, що звичайно називають народною керамічною скульптурою.
Одним із кращих представників цього найцікавішого напрямку в народному гончарстві України є наш земляк, Федір Іванович Гнідий (1893-1980), уродженець м. Валки, що на Харківщині, заслужений майстер народної творчості України.
Народився Федір в сімˊї гончаря. Від батька перейняв захоплення ліпленням з керамічних глин, якими багата Валківщина. Став кустарем, потім працював в гончарні при цегляному заводі, робив різноманітний посуд і великі макітри. Але душа нудьгувала по чомусь іншому тому, що Федір Іванович належав до тієї категорії майстрів, яким раптом стає затісно в рамках традицій рідної місцевості і вони починають виготовляти речі досі небачені, стаючи по суті засновниками нових нюансів в традиції.
Відомість прийшла до Гнідого наприкінці 1940 років. Він приймав участь у багатьох виставках і фестивалях народної творчості. Його твори завжди приваблювали глядачів, що ставало поштовхом до пошуку нових рішень у творчості. Використовуючи традиційні особливості народного художнього гончарства Лівобережної України, Гнідий зберігає свій стиль, надає роботам тільки йому притаманну особливість. Навіть поливи у Федора Івановича були свої, авторські, одноколірні ‌ від зеленуватих і охристо-зелених до коричневих різної тональності.
Творчий доробок майстра дуже великий і різноманітний: це народна іграшка, твори дрібної скульптурної пластики анімалістичного характеру, великі барани і леви, що сидять, стоять, або сміються. Крім анімалістичних мотивів Гнідого приваблював декоративний посуд і композиції жанрового характеру.
Улюбленим видом гончарного посуду для Федіра були куманці. Робив він і дзбани різного розміру, вареничниці та інший посуд. Кожна посудина вирізняється розміром, формою, характером декору. Великі ємкості Федір Іванович любив прикрашати барельєфними, або горельєфними зображеннями декоративного чи сюжетного характеру. В якості плаского декору майстер використовував зображення колосків жита, пшениці, початків кукурудзи, або стручків гороху. Зˊявлялися дуже забавні твори, такі, як, посудини «Мішок зерна», «Горох» тощо. Привертає увагу дзбан «Хлібороб» - продовгуватий з масивною ліпною кришкою. Його стінки прикрашені горельєфним зображенням плугаря з одного боку і збирання врожаю з другого. Ручка-колосок на кришці оздоблена скульптурками двох качок. Крім того, тло посудини прикрашено пласким ліпним декором із колосків і рослинних елементів.
Довге і насичене різними подіями життя прожив Федір Іванович ‌ три війни, дві революції, тяжка праця. Але він не гаяв часу і знаходив можливість для творчості. Гнідий учасник вітчизняних і зарубіжних виставок. Його талант високо оцінений. Твори майстра неодноразово відзначалися дипломами й грамотами, публікувалися у пресі. Багато з них зберігаються в музеях України. 1967 року Гнідий отримав почесне звання « Заслужений майстер народної творчості УРСР». Нагороджений золотою медаллю на Всесоюзному фестивалі самодіяльного мистецтва у Москві і медаллю « За трудову відзнаку», у 1967,1970,1972 роках ‌ золотими медалями на фестивалях самодіяльного мистецтва УРСР. Пам’ять про нього увіковічено погруддям, яке встановлено на батьківщині майстра.
Ольга Євсєєва, завідувачка відділом народного мистецтва Слобожанщини ХХМ

Приємного перегляду на нашій Facebook сторінці