Харків, вул. Жон Мироносиць, 11

Пн–Нд з 10:00 до 17:40 Вт — вихідний

Альбрехт Дюрер: містичне та реальне

Альбрехт Дюрер: містичне та реальне

22 жовтня о 16.00 у Харківському художньому музеї відбудеться презентація виставки «Альбрехт Дюрер: містичне та реальне». Експозиція складається з 67 творів, серед них — унікальні різцеві гравюри раннього періоду творчості геніального митця («Прогулянка», «Чотири відьми»), портрети інтелектуалів, виконані художником у пізній період творчості; аркуші з серій «Життя Марії», «Апокаліпсис» та «Малі Страсті». Авторські естампи Аьбрехта Дюрера супроводжуються роботами його сучасників, які копіювали твори великого гравера з дивовижною точністю, що свідчить про безумовне визнання майстерності Дюрера, якого називають «північним Леонардо».

Значення творчості блискучого майстра Північного Ренесансу Альбрехта Дюрера (1471-1528) для національної культури Німеччини виявилося настільки великим, що пору розквіту німецького Відродження часто називають «епохою Дюрера». Сучасники цінували Дюрера перш за все як чудового художника, який зробив гравюру мистецтвом, спроможним змагатися з живописом.

Альбрехт Дюрер був першим німецьким майстром, який працював одночасно в двох видах гравюри –на дереві і на міді. Надзвичайної виразності він досяг у деревориті, реформувавши традиційну манеру роботи та використовуючи прийоми різцевої гравюри на металі. Наприкінці 1490-х рр. Дюрер створив ряд чудових ксилографій, в тому числі один зі своїх шедеврів – серію гравюр на дереві «Апокаліпсис» (1498). 1511 року він доповнив цикл «Апокаліпсис» титульним аркушем. Ця робота –єдина з серії, що зберігається сьогодні в музейній колекції.

Більша частина робіт з зібрання Харківського художнього музею була придбана В. Н. Каразіним у Санкт-Петербурзі 1804 р. у колекціонера Фрідріха Аделунга. У 1805 році ця колекція стала власністю Харківського університету. «Прогулянка» (1478) –одна з ранніх гравюр майстра, що незмінно привертає до себе увагу поціновувачів мистецтва завдяки загадковому сюжету. Вона, як і багато інших творів художника, присвячена темі «Memento mori». До складу колекції західноєвропейської графіки ХХМ також входять рідкісні різцеві гравюри з зібрання відомого колекціонера А.М.Алфьорова – «Морське чудовисько» (1498) та «Чотири відьми» (1497).

На виставці представлено серію гравюр «Життя Марії» (1502-1510), яка більше, ніж будь-який інший твір Дюрера, заглиблює глядача у реальне німецьке життя початку XVI ст. Окремі аркуші циклу «Життя Марії» з музейної збірки представлено водночас в двох різних техніках гравюри – на дереві та на міді. Дереворити – власне роботи Дюрера, мідіорити – копії його сучасника Маркантоніо Раймонді. Є можливість порівняти оригінал і копію. Навколо копій Раймонді розгорілася перша відома судова суперечка щодо авторського права.

Портрет займав значне місце у творчості Дюрера-живописця. В останні роки життя він і в гравюрі звернувся до цього жанру. У колекції музею зберігається два графічних зображення близьких друзів майстра: Віллібальда Піркхеймера та Ульріха Варнбюлера. Ці твори, безсумнівно, своєрідний прижиттєвий пам’ятник його сучасникам.

Графічна спадщина Альбрехта Дюрера значна. Популярність гравюр художника у XVI ст. була грандіозною і вони користувалися великим попитом, тому його майстерня випускала величезну кількість відбитків і за життя майстра і після його смерті. Значимість та цінність кожного відбитка з дюреровської дошки залежить від часу його виготовлення та стану збереження. Ми пишаємося тим, що більша частина аркушів А. Дюрера, а також мідьоритів Маркантоніо Раймонді з колекції нашого музею надруковані у ІІ пол. XVI ст.