вул. Жон Мироносиць, 11 т/ф +38 057 706 33 94
Пн, Ср, Чт, Пт, Сб, Нд - 10:00 - 17:40 Вт - вихідний
Леонід Братченко. Ескізи костюмів до балету Л.Мінкуса «БАЯДЕРКА»
Леонід Братченко. Ескізи костюмів до балету Л.Мінкуса «БАЯДЕРКА»
Леонід Братченко. Ескізи костюмів до балету Л.Мінкуса «БАЯДЕРКА»
13 квітня 2020, 15:08

«Мандри музейними фондами: колекція театрально-декораційного мистецтва»

Народний художник України Леонід Братченко (1923 – 2004), чиє творче життя довгі роки було пов'язано з Харківським державним академічним театром опери та балету ім. М.В. Лисенка, є визнаним майстром театральних строїв, які у його виконанні завжди вирізнялися дивовижною образністю. Величезний досвід, уміння проникнути в образну тканину танцю, знайти відповідне колористичне рішення, розвиваючи задум загальної художньої концепції спектаклю, – усе це визначало кожний балет, оформлений митцем.

Працюючи над балетним спектаклем художник завжди зіштовхується з необхідністю розв’язання своєрідної супротивності між завданням зробити одяг персонажів образно-характерним, індивідуально, національно й історично конкретним і разом з тим зручним для танців, підлеглим хореографічному рухові. Братченко розв'язував цю задачу практично завжди віртуозно. Прикладом такого рішення можуть служити костюми до балету Л. Мінкуса «Баядерка» 1958 року. Сам балет – це красива історія нещасливого кохання, історія вірності та зради, оповита індійськими мотивами, немов химерними візерунками. Оформлення вистави молодого сценографа було оцінено театральними критиками як новаторські на сцені радянського музичного театру. «На зміну традиційній балетній пачці й східним шароварам прийшло справді національне, дуже різноманітне за кроєм, кольором і формою вбрання», – писала дослідник творчості майстра Г. Фісан. Адаптовані згідно з вимогами жанру, відрізняючись легкістю, ансамблевою єдністю, багатством кольору, вони підкреслювали своєрідність пластики індійських танців. Звичайно, глядачі відразу асоціювали ці костюми з далекою Індією, хоча від оригінального східного першоджерела залишено було лише найбільш характерне. Костюми у Братченка не тільки давали характеристику персонажам. Ця функція була прилеглою, що саме собою розуміється, в них почувався їх життєвий, національний, історичний прототип, що майстерно розчинявся в ідеальних, спеціально створених для балетного танцю одіяннях, які допомагали балетмейстеру й виконавцям найти точний рух, жест, поворот.

«Театральний художник повинний мати витончений смак, бути добре обізнаним у традиціях світової сценографії та в театрально-декораційному мистецтві. Тільки тоді він буде справжнім професіоналом у своїй нелегкій, але благородній справі», – казав в одному зі своїх інтерв’ю митець. Додамо, що наділеним саме такими чудовими якостями й обдарованим сповна і був Леонід Сергійович Братченко.