вул. Жон Мироносиць, 11 т/ф +38 057 706 33 94
Пн, Ср, Чт, Пт, Сб, Нд - 10:00 - 17:40 Вт - вихідний
Голландський, німецький або австрійський
Голландський, німецький або австрійський
Голландський, німецький або австрійський
12 травня 2020, 10:39

«Мандри музейними фондами: натюрморт»

Шановні друзі-відвідувачі музею! Ви розумієте, в якій ситуації опинилися культурно-мистецькі інституції України через пандемію та карантин. Протягом цього періоду ми надаємо вам можливість віртуально подорожувати фондами музею. Відкриття виставки «Таємниці старовинних натюрмортів» було заплановано на 18 травня – Міжнародний день музеїв. Вашій увазі пропонується невелика добірка надзвичайно вишуканих натюрмортів з музейного зібрання.

Назва «натюрморт» походить від французького «nature morte» («мертва природа»). Справжній розквіт натюрморту стався в Голландії у XVII ст., коли він остаточно виділяється в окремий жанр мистецтва. Тоді ж для позначення натюрмортів з'явився термін – «тихе, застигле життя» (гол. Stilleven).

Голландія. Ханс ван Сант

Сніданок. І пол. ХVІІ ст.

Дерево, олія. 45х61,5

 

Голландський «Сніданок» Ханса ван Санта (І пол. ХVІІ ст.) вирізняється елегантністю та стриманістю колориту. Як бачите, перші «stilleven» були сюжетно прості, але вже тоді зображені на них предмети несли смислове навантаження: хліб, келих вина, риба – символи Христа, ніж – емблема жертви, очищений лимон – лукавість, горіхи в шкаралупі – душа, скута гріхом. Кожна картина зі сніданком – це своєрідна загадка для глядача. Зрозуміти ці натюрморти можна в залежності від набору предметів.

Німеччина. Абрахам Міньон

Букет квітів. ІІ пол. ХVІІ ст.

Дерево, олія. 50х40

Прикладом німецького символічного натюрморту є «Букет квітів». Аж до XVIII ст. квіти символізували тлінність, адже земні радощі так само минущі, як краса квітки. А. Міньон – німецький живописець, майстер квіткового натюрморту, який працював у Голландії. Його улюблена схема – червоні або білі троянди на темному фоні в оточенні різноманітних квітів.

Австрія. Андреас Лах

Виноград. 1818

Полотно, олія. 26х32

«Виноград» австрійця А. Лаха – це витончений натюрморт створений з застосуванням «секретної» мови символів голландських майстрів. Виноград – емблема Святого Причастя. Бджола, як і метелик, є символами надії: вони досить тендітні, тому є нагадуванням про крихкість людського життя.