вул. Жон Мироносиць, 11 т/ф +38 057 706 33 94
Пн, Ср, Чт, Пт, Сб, Нд - 10:00 - 17:40 Вт - вихідний
ЕКСПОНАТ ТИЖНЯ!
ЕКСПОНАТ ТИЖНЯ!
ЕКСПОНАТ ТИЖНЯ!
17 серпня 2015, 10:09

В межах проекту "ЕКСПОНАТ ТИЖНЯ" музей презентує перлини колекції, твори відомих вітчизняних та зарубіжних майстрів. Цього тижня представляємо 

ікону “Преображення”

Завітавши до музею, Ви зможете замовити мініекскурсію (20 хвилин), присвячену обраному шедевру з музейної колекції.

Ікона “Преображення”

Невідомий художник. І третина XVIII століття. Слобожанщина

Дерево, темпера. 166,5 х 74,5

Сюжет ікони присвячено одному із найважливіших двонадесятих свят, пов’язаних з євангельським циклом. Під час своїх земних мандрів Ісус, який вже здійснив багато чудес, відчув недовіру щодо свого богопоходження від улюблених учнів. Він запросив на гору Фавор апостолів Іоанна, Якова та Петра. Втомлені довгим очікуванням приходу учителя, вони поснули, але прокинулись від страшного гуркоту. На вершині гори з’явився Ісус в сліпучо-білому сяючому одязі в оточенні пророків Іллі та Мойсея із скрижалями Заповіту.

В іконі "Преображення" простежуються характерні ознаки іконопису другої половини XVII – першої половина XVIII століття – це доба найвищого піднесення українського барокового мистецтва. Український варіант бароко з його експресивною, гармонійною мовою, був співзвучний національному характерові й естетичному почуттю. Цей час пов’язано із активним спорудженням та оздобленням  храмів у Харкові – місті, що швидко забудовувалось і мало у сучасників славу справжнього куточка раю, нового "Едему". Тут працюють талановиті зодчі, майстри-різьбярі, іконописці. Естетизація духовного простору Харкова пожвавлюється із відкриттям у місті колегіуму – першого вищого навчального закладу на Лівобережній Україні, дітища Києво-Могилянської академії. Українським митцям, пов’язаним з церквою, стиль бароко приніс чи не найбільшу свободу вибору форми, кольору, композиції, дав можливість максимально врахувати у професійному малярстві все найкраще з народного мистецтва.

Саме ці тенденції відчутні у храмовій іконі "Преображення" – бурхливий і драматичний рух, напружений стан персонажів, де люди і природа, золоте сяйво променистого овалу навколо постаті Христа (мандорли) створюють відчуття своєрідного містичного апофеозу. Це притаманно і характеру декоративного вирішення ікони – у соковитому декоративному орнаменті крупного стилізованого рисунка, тисненого по левкасному ґрунту, у зображенні рослинних мотивів – квітів, листя, вирішених більш ілюзорно, якими ніби заткано фон потоку світла, який ллється від величної фігури Христа, закомпонованої у різьблену променями мандорлу, у живій передачі емоцій на ликах апостолів, вражених побаченим – особливо почуття подиву і страху, у світлотіньовому моделюванні їх облич та фігур. Динамічна, звучна колористична гама, де використано поєднання брунатних, червоних, голубувато-сірих, жовтих та зелених відтінків, створює враження святковості та урочистості.