вул. Жон Мироносиць, 11 т/ф +38 057 706 33 94
Пн, Ср, Чт, Пт, Сб, Нд - 10:00 - 17:40 Вт - вихідний
ЕКСПОНАТ ТИЖНЯ
ЕКСПОНАТ ТИЖНЯ
ЕКСПОНАТ ТИЖНЯ
26 серпня 2015, 10:22

В межах проекту "ЕКСПОНАТ ТИЖНЯ" музей презентує перлини колекції, твори відомих вітчизняних та зарубіжних майстрів. Цього тижня представляємо 

полотно І. Айвазовського "Венеція з боку Лідо"

 

  

Айвазовський Іван Костянтинович

1817-1900

Живописець-мариніст, баталіст, графік. Народився у Феодосії. Початкову художню освіту отримав у Феодосії, згодом - у Петербурзькій Академії мистецтв (1833-39), де навчався у М. Воробйова і Ф. Таннера. Викладав у Петербурзькій Академії мистецтв, служив живописцем Головного морського штабу. Професор живопису, член академічної Ради, почесний член Петербурзької, Римської, Флорентійської, Штутгартської і Амстердамської академій мистецтв. Помер у Феодосії.

І. Айвазовський займає виняткове місце в історії не тільки вітчизняного, але і світового пейзажного морського живопису.

Полотна майстра, що представлено в експозиції музею, належать до середини 50-х років XIX століття. Вони були створені у Харкові, де він жив і працював у період 1854-1855 року в зв’язку з воєнними подіями в Криму. Художник влаштовував виставки на користь поранених, брав участь у художньому житті міста, виїжджав до обложеного Севастополя, чиї героїчні дні оборони згодом відтворив у багатьох картинах. Деякі з цих творів знаходяться у зібранні нашого музею.

Марини харківського періоду творчості Айвазовського було придбано безпосередньо у живописця місцевим колекціонером А. Алфьоровим, і 1873 року передано у складі його зібрання до Музею красних мистецтв і старожитностей Імператорського Харківського університету, а згодом успадковано сучасним Харківським художнім музеєм.

У цих краєвидах майстер відобразив картини, пов’язані із його враженнями під час подорожі країнами Західної Європи у 1840-і роки, коли він був пенсіонером Академії мистецтв у Італії і відвідав Німеччину, Францію, Іспанію, Голландію. Картини дуже різні за настроєм і колоритом, що продиктовано характером  зображення морської стихії. Унікальний метод художньої імпровізації, яким володів художник, абсолютна пам’ять дозволили відтворити з бездоганною точністю ці краєвиди.

 

Венеція з боку Лідо.

1855

Полотно, олія. 71х99,5

До ліричних пейзажів належить “Венеція з боку Лідо”, у якій тонко передано поетичну красу цієї перлини південних морів.

Перебування Айвазовського у Венеції 1844 року було пов’язане як з радісними, так і  тривожними подіями: широке визнання картин художника, зокрема, знаменитого англійського майстра пейзажу Уільяма Тернера, який залишив захоплений відгук на адресу його картини “Місячна ніч”, затьмарилося звісткою про хворобу брата, що перебував у Венеції. Хвороба, дякуючи турботам Айвазовського, відступила, і він зміг насолоджуватися красою міста.

Ще в Петербурзі Айвазовський відвідував спектаклі за участі прославленої танцівниці Марії Тальоні. У Венеції вона запросила його на свій балет “Сільфіда”. Ліричні особисті почуття, що виникли між художником і балериною, прогулянки в гондолі вулицями-каналами міста, лягли в основу нашого полотна, написаного через десять років.

Його живописна гама буквально зіткана із тонких переливів золотистого, перламутрового, ніжно-рожевого кольорів, які створюють відчуття прозорої імли, що огортає далину, пом’якшує всі форми, і дійсно, важко визначити, де закінчується один колір, і де починається інший, згладжуючи різницю в зображенні землі, неба і води.     

Завітавши до музею, Ви зможете замовити мініекскурсію (20 хвилин), присвячену обраному шедевру з музейної колекції.