вул. Жон Мироносиць, 11 т/ф +38 057 706 33 94
Пн, Ср, Чт, Пт, Сб, Нд - 10:00 - 17:40 Вт - вихідний
ЕКСПОНАТ ТИЖНЯ !
ЕКСПОНАТ ТИЖНЯ !
ЕКСПОНАТ ТИЖНЯ !
28 вересня 2015, 10:12

В межах проекту "ЕКСПОНАТ ТИЖНЯ" музей презентує перлини колекції, твори відомих вітчизняних та зарубіжних майстрів. Цього тижня представляємо 

полотно Яна ван Скорела

"Хрещення апостолом Філіпом ефіопського вельможі"

Однією з течій нідерландського мистецтва був так званий романізм, або італьянізуючий напрямок, представники якого відчули вплив італійських митців. Особливе місце серед нідерландських художників цього напряму займав живописець Ян ван Скорел (1495-1562), який здобув різносторонню гуманістичну освіту, живопису навчався у Яна Госсарта в Утрехті; в 1518-1524 подорожував Німеччиною, Італією (був хранителем античних пам'яток Бельведера в Римі), Швейцарією, Палестиною. З 1525 р. Скорел - канонік церкви в Утрехті. Він належав до найбільш передових і обдарованих людей своєї епохи, був не тільки живописцем, а також поетом і музикантом. Один з провідних майстрів романизма, Скорел привніс у нідерландський живопис помічені ним у художників венеціанської школи свіжість багатого відтінками колориту, вмілу передачу сонячного освітлення, поетичні пейзажні фони ("В'їзд Христа в Єрусалим", Центральний музей, Утрехт; "Марія Магдалина", Державний музей , Амстердам). Скорел писав також проникливо-ліричні портрети в дусі раннєнідерландского живопису (портрет Агати ван Схонховен, 1529, Галерея Доріа, Рим) та оригінальні за задумом і композицією групові портрети ("Паломники в Єрусалим", Центральний музей, Утрехт, та Музей Франса Халса, Харлем ). У середині XVI століття популярність Скорела була така велика, що йому замовили реставрацію великого Гентського вівтаря Яна ван Ейка.

Збагачений творчим досвідом великих майстрів епохи Відродження, завдяки своєму перебуванню в Італії, Скорел створив нову, більш вільну трактовку релігійної композиції. Ці особливості мистецтва Скорела притаманні картині "Хрещення апостолом Філіпом ефіопськоговельможі". У "Діяннях святих апостолів" йдеться про те, як за наказом ангела апостол Філіп вийшов на дорогу, що веде з Єрусалиму до Гази. Там він зустрів повозку, в якій їхав хранитель скарбів цариці Кандакії. Побачивши, що вельможа читає книгу пророка Ісаї, Філіп запитав: "Розумієш, що читаєш?".  Вельможа відповів: "Як можу розуміти, якщо ніхто не настановить мене?". Філіп розповів йому про Ісуса Христа, його страждання за гріхи людські. Коли вони під'їхали до води, вельможа запитав: "Ось вода. Що не дозволяє мені хреститися?". І апостол Філіп хрестив його. У композиції новизна живописних відкриттів межує зі середньовічною традицією розміщення в одній площині різночасових подій. Праворуч на колісниці – вельможа, до якого підійшов апостол Філіп, щоб пояснити писання пророка Ісаї, ліворуч – обряд самого хрещення.

Дія розгортається на тлі скелястого пейзажу, який грає важливу образно-емоційну роль. У його вирішенні відображений притаманний нідерландським майстрам пафос відкриття світу, сприйняття дійсності як втілення вищої мудрості, гармонії, досконалості. Скорел створює опоетизований, велично-грандіозний пейзаж, в якому царює розумне начало, урівноваженість і впорядкованість. Художник передає атмосферні ефекти, світлоповітряну перспективу, м'яке сонячне світло. Він надає особливої чистоти й прозорості простору, використовуючи вишуканий, легкий оливковий колорит. Володіючи точним, впевненим рисунком, Скорел надає формам своєрідної, тільки його пензлю притаманної пластики. Діагональною побудовою композиції, чітким ритмом світлотіньових акцентів на скелях і деревах, вишуканим оливковим тоном художник зв’язує ці сцени в одне ціле. Здобутки художника полягають у висвітленні колориту картини й органічному об’єднанні просторових планів.