вул. Жон Мироносиць, 11 т/ф +38 057 706 33 94
Пн, Ср, Чт, Пт, Сб, Нд - 10:00 - 17:40 Вт - вихідний
Експонат місяця!
Експонат місяця!
Експонат місяця!
03 листопада 2016, 12:27

У межах проекту «ЕКСПОНАТ МІСЯЦЯ» музей презентує перлини колекції, твори відомих вітчизняних та зарубіжних майстрів. У листопаді представляємо гравюру А. Дюрера «Чотири відьми»

 

Альбрехт Дюрер

Чотири відьми. 1497

Гравюра на міді

Альбрехт Дюрер (1471-1528) – великий німецький художник, графік та теоретик мистецтва, блискучий майстер Ренесансу. Значення його творчості для національної культури Німеччини виявилося настільки великим, що пору розквіту німецького Відродження часто називають «епохою Дюрера». Поєднавши ренесансні ідеї, засвоєні ним під час подорожей по Італії, з традиціями середньовіччя, Дюрер став родоначальником самобутнього мистецтва. Багатство фантазії, глибина творчої думки, талант та майстерність художника найповніше проявилися в царині гравюри, тому їй належить провідна роль у творчості митця, який здобув визнання та славу ще за життя.

Гравюра Дюрера «Чотири відьми» була першою, якій судилося потрапити в Італію. З цього часу мистецтво Дюрера отримує загальноєвропейську популярність.

«Чотири відьми» – один з найзагадковіших творів Дюрера. У невеликому замкнутому просторі пліч-о-пліч стоять чотири оголені жінки, їхні погляди спрямовані на щось, нам невидиме. На підлозі незмінні атрибути смерті – кістка та череп. Двері зліва, з яких вириваються язики полум'я та видна голова диявола, уособлюють пекельні сили, двері праворуч, перед якими лежить кістка, – врата смерті. Вважається, що в основі композиції лежить антична група «Три грації», але художник додав четверту фігуру. Зображено чотири жінки: одна з них, на другому плані, можливо, Еріда – богиня розбрату; в трьох фігурах на першому плані бачать Венеру, Мінерву та Юнону. Остання була покровителькою заміжніх жінок, тому зображена в очіпку. Деякі дослідники пов'язують гравюру з темою «Суду Паріса» і розглядають її як застереження проти хтивості, що веде до пекельних мук. Незважаючи на античні прототипи, жіночі фігури – суворі і потужні.

Під стелею висить куля з написаним датуванням створення гравюри – 1497 і трьома «загадковими» буквами латинського алфавіту («O.G.H.»). Минуло понад 500 років, а загадкова монограма в кулі під стелею досі вважається нерозгаданою.

Гравюра «Чотири відьми» з'явилася в похмурі роки, коли в Німеччині були часті процеси, на яких жінок звинувачували в «відьмацтві», тортурами вимагали у них визнання у союзі з дияволом. Поштовхом для цих процесів послужила булла папи Інокентія VIII (1484), яка визнала існування відьом. Слідом з'явилася бузувірська книга «Молот відьом». Вона привела на багаття безліч невинних жінок.

Видати гравюру із зображенням голих тіл було в ті роки і незвично, й, імовірно, не зовсім безпечно. Назвавши її персонажів відьмами, показавши, що на них чекає паща сатани та полум'я пекла, Дюрер хотів себе убезпечити.

Гравюру «Чотири відьми» можна побачити на виставці «Альбрехт Дюрер: містичне та реальне», котра присвячена 545-річчю від дня народження художника.