вул. Жон Мироносиць, 11 т/ф +38 057 706 33 94
Пн, Ср, Чт, Пт, Сб, Нд - 10:00 - 17:40 Вт - вихідний
Експонат місяця!
Експонат місяця!
Експонат місяця!
06 лютого 2019, 15:09

У межах проекту «ЕКСПОНАТ МІСЯЦЯ» музей презентує перлини колекції, твори відомих вітчизняних та зарубіжних майстрів. У лютому представляємо полотно Тетяни Яблонської «Портрет Олени Алфьорової»

Картина входить до колекції Пархомівського художнього музею ім. П.Ф.Луньова, що є автономним відділом Харківського художнього музею. Нині цей портрет представлено на виставці однієї картини, що приурочена до 100-річчя від дня народження Панаса Федоровича Луньова, засновника музею в с.Пархомівка. Формат виставки надає можливість харківському глядачу зосередитися на художніх властивостях однієї з перлин музейного зібрання.

Творчість Тетяни Нилівни Яблонської дуже різноманітна; різноманітні теми, що хвилювали її як художника. Але головне, що притаманне мистецтву живописця, – це зображення людини, з усіма її радощами й болістями, щастям і горем, труднощами й перемогами.

Секрет портретів Яблонської – в її любові до моделі. Насправді, художниця завжди була закохана у свою натуру. Вона легко захоплювалась – ідеями, людьми, краєвидами, предметами. Вона і сама знала за собою цю якість, визначаючи її як «любов до життя і палкість». На годину, на день, на місяць, на все життя Тетяна Нилівна закохувалась в того, кого писала, і в результаті виникало щире спілкування, проникнення в душу моделі і з'являвся один єдиний, той самий твір, який зберігав нам образ портретованого.

Перша половина 1950-х – період, коли було створено низку цікавих дитячих і жіночих образів, які визначаються глибиною внутрішніх характеристик, а у живописному відношенні – високою художньою культурою. Вражають дитячі портрети, коли персонажі, які ще не володіють ані життєвим досвідом, ані психологічною зрілістю, не просто «дивляться» на нас, а красномовно мовчать про щось своє, дуже важливе. У таких роботах зливаються дві іпостасі Яблонської – матері і художниці.

У кращих своїх роботах цього періоду художниця досягає точного відтворення індивідуальних рис моделі. Композиція, характер рисунку й живописно-пластичної побудови в роботах завжди обумовлені логікою творчого завдання митця. Таким зокрема є сповнений вагомості й внутрішньої емоційності образ Олени Алфьорової.

Яблонська Т.Н. (1917 - 2005)
Портрет Олени Алфьорової. 1950-і

У портреті немає ні тіні надуманості. Дівчинка-підліток написана в невимушеній позі; все просто, природно і буденно. Але в ній стільки чарівності і гостро помічених рис, що дивуєшся знанням, талановитому відчуттю і розумінню дитячого характеру, виявленому художницею.

Яблонська прагне до життєвої простоти та ясності композиції. Дівчина сидить у кріслі, склавши руки на колінах. Ніжний рум'янець грає на її щоках. З великою майстерністю написано обличчя Олени, виразні темні очі, серйозний погляд дитини, яка дорослішає. Кімната пройнята сонячним сяйвом, яке підкреслюється м'якими тонами зеленого листя кімнатної рослини та блакитною скатертиною на другому плані. Сяйво сонця за вікном не тільки бадьорить, а й наповнює кімнату радістю, падає з вікна і заповнює весь об'єм приміщення. Його відблиски ковзають по обличчю дівчини.

Яблонській, безсумнівно, вдалося «зловити» світло, передати відчуття його руху, мерехтіння. Автор прекрасно втілює задумане – з'єднує воєдино сонячні відблиски, внутрішню теплоту і душевність моделі. У портреті вражає кількість відтінків, півтонів, колірних і світлових нюансів. Нічого зайвого, всякий мазок «в рядок». Картина не залишає байдужим нікого. І зараз, через багато років після створення, ця робота полонить глядача своєю свіжістю, легкістю, теплотою і радістю.

Цікавим є той факт, що «Портрет Олени Алфьорової» написано в тій же кімнаті, в якій створювалася і знаменита робота «Ранок» (1954): в отриманій того ж року квартирі в самому центрі Києва в будинку № 46 на розі вулиць Саксаганського та Червоноармійської. В картині «Ранок» зображена старша донька Яблонської Олена Отрощенко. Олена позувала матері багато разів. У сім'ях художників це звичайна справа. На картині дівчинка була намальована за своїм улюбленим заняттям – балетною розминкою, у свого справжнього ліжка, в одній з двох кімнат в комуналці, де мешкала з двома доньками художниця.

Чи дружила Олена Отрощенко зі своєю сусідкою по комуналці Оленою Алфьоровою нам невідомо. Старша донька Тетяни Яблонської вже дуже давно живе в Казахстані, в невеликому дачному селищі недалеко від міста Алма-Ати. Але ми сподіваємося, що відповідь Олени Сергіївни Бейсембінової (Отрощенко) на наш запит незабаром відкриє нам нові факти в біографії портретованої.

В 1981 році «Портрет Олени Алфьорової» Т.Н.Яблонської було передано в дар Пархомівському історико-художньому музею приватною особою, про що свідчить запис в інвентарній книзі музею. Твір надійшов під назвою «Портрет дівчини». 2009 року завдяки допомозі доньки художниці Гаяне Атаян, співробітниками ХХМ було встановлено, що на картині зображено сусідську дівчину – Олену Алфьорову. Гаяне Арменівна впізнала і місце, де писався портрет.

 

 

Яблонська Т.Н. Ранок. 1954
Державна Третьяковська галерея