вул. Жон Мироносиць, 11 т/ф +38 057 706 33 94
Пн, Ср, Чт, Пт, Сб, Нд - 10:00 - 17:40 Вт - вихідний
Експонат місяця!
Експонат місяця!
Експонат місяця!
01 грудня 2016, 12:30

У межах проекту «ЕКСПОНАТ МІСЯЦЯ» музей презентує перлини колекції, твори відомих вітчизняних та зарубіжних майстрів. У грудні представляємо гравюру А.Дюрера «Марія з мавпою»

 

Альбрехт Дюрер

Марія з мавпою. 1498

Гравюра на міді

Графічна спадщина Альбрехта Дюрера, блискучого майстра німецького Відродження, значна. Нині відомі 105 гравюр на міді, включаючи офорти та гравюри сухою голкою, та 189 гравюр на дереві, разом з монументальними роботами для імператора Максиміліана. Популярність гравюр художника у XVI ст. була настільки величезна і вони користувалися таким попитом, що його майстерня випускала величезну кількість відбитків і за життя майстра і після його смерті 6 квітня 1528 року. У Харківському художньому музеї на сьогодні зберігається 26 творів великого германця.

«Марія з мавпою» з музейної колекції – один з визнаних графічних шедеврів молодого Дюрера. Він вигравіював цей мідьорит невдовзі після повернення з Італії. Ідеалізований образ Мадонни є свідченням тих мистецьких впливів, яких художник зазнав під час подорожі на батьківщину Рафаеля та Леонардо да Вінчі.

Окремі деталі цієї знаменитої гравюри, з одного боку, мають цілком життєве пояснення, а з іншого – пов’язані із середньовічною християнською символікою.

У правиці немовляти Христа зображено щиглика. За часів Дюрера такі маленькі пташечки були улюбленою забавкою дітей. Водночас, у християнському мистецтві птахи здавна вважалися втіленням людських душ, доля яких знаходиться в божих руках. Зображаючи пташку в руці Ісуса, художник ілюструє богословську метафору. Ще одне трактування цієї деталі пов’язане з легендою, згідно з якою щиглик під час хресної ходи витяг із брови Ісуса колючку від тернового вінця. Кров Спасителя впала йому на маківку, назавжди залишивши там яскраво-червоний «очіпок». Таким чином, пташка на цій гравюрі мала нагадувати вірним про спокутну жертву Христа.

Лівою рукою Ісус тримає невеличкий тканий мішечок. Це середньовічний аналог сучасної соски. З давнини аби приспати немовля йому давали суміш товченого маку, хлібного м’якушу й меду, загорнуту в чисте ганчір’я. Оскільки мак був символом сну і смерті, звичайна дитяча соска сприймалася у такому контексті як пряме посилання на майбутню жертовну смерть Спасителя.

Зображення Мадонни також насичене символікою. Її зав’язаний вузлом пояс вказує на цноту, а Книга царя Соломона в руці характеризує Діву Марію як Матір Мудрості.

Найдивнішою деталлю твору сучасному глядачу здається прикута мавпа. Прикута, тобто приборкана, мавпа вважалася символом торжества непорочності над хтивістю і гріхом. Альбрехт Дюрер мав можливість змалювати її з натури, адже наприкінці XV століття у заможних німецьких родинах таких тварин тримали як домашніх улюбленців. 

Гравюру «Марія з мавпою» можна побачити на виставці «Альбрехт Дюрер: містичне та реальне», котра присвячена 545-річчю від дня народження художника.