вул. Жон Мироносиць, 11 т/ф +38 057 706 33 94
Пн, Ср, Чт, Пт, Сб, Нд - 10:00 - 17:40 Вт - вихідний
Експонат місяця!
Експонат місяця!
Експонат місяця!
03 листопада 2018, 10:17

У межах проекту «ЕКСПОНАТ МІСЯЦЯ» музей презентує перлини колекції, твори відомих вітчизняних та зарубіжних майстрів. У листопаді представляємо полотно Івана Айвазовського «Після бурі»

Іван Костянтинович Айвазовський (1817 – 1900) є одним із найвідоміших майстрів у світовому мистецтві, які зображували море. Ще студентом Петербурзької Академії мистецтв він здобув слави геніального живописця не лише на батьківщині, але й за кордоном. Його картини викликали захват і широкої аудиторії, і відомих художників.

Іван Айвазовський народився 1817 року в кримському місті Феодосія, де прожив майже все життя. У 1854-55 роках, під час Кримської війни, майстер разом з родиною жив у Харкові. Тут він не припиняв роботи – писав картини, частину з яких віддавав на благодійність – кошти, виручені за полотна, йшли на лікування поранених у кримсько-турецькій війні. Кілька його творів придбав відомий харківський меценат Аркадій Алфьоров, який потім передав свою художню колекцію Харківському Імператорському університету. Сьогодні чотири полотна пензля Айвазовського із зібрання Алфьорова – «Після бурі», «Венеція з боку Лідо», «Вид Амстердама», «Ніч в Амальфі» – знаходяться в нашому художньому музеї.

Творчий метод роботи Айвазовського був особливим. Маючи виняткову зорову пам'ять, він працював не за етюдами з натури, як більшість тогочасних художників-пейзажистів, а писав море по пам’яті. Айвазовський був переконаний у тому, що неможливо писати з натури рух живих стихій: блискавку, порив вітру, сплеск хвилі. Образ картини складався в його пам'яті, як сюжет вірша у поета. Зробивши начерк на клаптику паперу, художник брався за фарби і, зазвичай, не відходив від полотна, доки не завершував роботи.

Після бурі. 1854
Полотно, олія. 91х65

На полотні «Після бурі» показано сюжет, до якого Айвазовський звертався дуже часто. Художник сам неодноразово бував на кораблі під час шторму, тому добре знав, як виглядає в цей час море та яким спокійним воно може бути після бурі. На картині зображено ранок після нічного шторму. На вже спокійних морських хвилях змальовано двох людей, ймовірно моряків, які врятувалися. Дерев’яні частини розбитого хвилями корабля стали для них рятівним «плотом». Айвазовський майстерно виписує краплі води, що стікають з мотузок та дерев’яних уламків. Цікаво, що на уривках білого вітрила, що звисає у море, «сховався» авторський підпис художника і рік створення полотна.

На горизонті ми бачимо вітрильник, до якого прикуто погляди людей, які врятувалися після бурі. Цей красивий корабель з білими парусами забере їх на свій борт. Айвазовський, як завжди, з надзвичайною майстерністю та знанням змальовує оснащення корабля: щогли, вітрила, мотузки. Художник навіть виписує клаптики тканини, якими залатані вітрила, що надає твору ще більшої реалістичності.

Всю картину по діагоналі пересікає ледве вловимий промінь світла. Падаючи на воду, він надає прозорості морській поверхні, живописну гаму якої складає широка палітра холодних відтінків синього, зеленого, блакитного, сірого кольорів. Найбільш темний колір море має на першому плані,  біля «плота», куди не падає сонячне світло. Похмуре, майже чорне море асоціюється з тією бурею, яку пережили люди, а ясний світло-блакитний і зелений кольори моря перед вітрильником символізують надію на порятунок. Передача сонячного світла, що відбивається на морській воді, і стрімкого лету «білокрилого» вітрильника надає твору життєстверджуючого настрою.