вул. Жон Мироносиць, 11 т/ф +38 057 706 33 94
Пн, Ср, Чт, Пт, Сб, Нд - 10:00 - 17:40 Вт - вихідний
Джеймс Гілрей. Король Бробдінгнега і Гуллівер
Джеймс Гілрей.  Король Бробдінгнега і Гуллівер
Джеймс Гілрей. Король Бробдінгнега і Гуллівер
21 квітня 2020, 17:41

«Мандри музейними фондами: зарубіжна графіка»

Роздуми на тему великого та малого…

Чи знаєте Ви, що у фондах музею зберігається унікальна колекція європейської політичної карикатури кін. XVIII – поч. XIX ст.? Мабуть, ні, тому що вона вкрай рідко експонується.

Час правління британських монархів Георга III та Георга IV (1760-і – 1830-і), прийнято вважати «золотим століттям» англійської карикатури. Вона була то зла, то добродушна, то захоплююча, то  цинічна, але завжди – дотепна.

Нині кондитер в Індії виготовляє тістечка у формі коронавірусу. Попри асоціацію з хворобою, солодощі приваблюють клієнтів. Чому? Вони допомагають людям подолати паніку, адже «з’їсти ворога», означає – применшити його, перемогти! На кшталт цього діяли й англійські карикатуристи проти Наполеона.

Тільки-но Великобританія оголосила війну Франції (1803), британську націю охопив жах. Карикатуристи взялися навперебій видавати патріотичні аркуші, прагнучи послабити французьку загрозу в очах обивателів. Особливо важливо було «применшити» силу Бонапарта, якого почали повсюдно зображати коротуном. Саме в 1803 р. він отримав свою головну карикатурну кличку — «Малюк Боні», що закріпилася за ним назавжди.

Роздуми про велике та мале не могли не викликати у англійців асоціацій з головним літературним твором на цю тему «Подорож Гуллівера» Дж. Свіфта. Джеймс Гілрей створює гравюру з зображенням  Георга ІІІ в ролі короля велетнів, який розглядає у далекоглядну трубу крихітного Гуллівера-Наполеона. У фондах музею є два відбитки аркуша «Король Бробдінгнега і Гуллівер». Перший варіант роботи, офорт, розфарбований аквареллю, більш спокійний, декоративний: Георг III напружено розглядає через далекоглядну трубу войовничого ліліпута Боні. Другий меншого розміру, монохромний, виконаний в офорті з акватинтою, — більш карикатурно експресивний. В обох відбитках малюнок по-академічному стриманий, лінії позбавлені активної динаміки, яка властива стилю Гілрея. Ця сатира стала однією з найбільш популярних антинаполеонівських карикатур та викликала безліч наслідувань.