вул. Жон Мироносиць, 11 т/ф +38 057 706 33 94
Пн, Ср, Чт, Пт, Сб, Нд - 10:00 - 17:40 Вт - вихідний
Виставки - Йосип Карась. Живопис
Йосип Карась. Живопис
Йосип Карась. Живопис
Початок: 05 квітня 2019, 16:00
Кiнець: 02 травня 2019, 17:40
Мiсце: Харківський художній музей
Тип: Виставки

Твори з колекції Харківського художнього музею, а також із зібрання доньки Й.І.Карася

Карась Йосип Ілліч (1918 – 2000)

Народився 5 жовтня 1918 року в місті Хорол Полтавської області. Учасник бойових дій у період Другої світової війни.

Закінчив Харківське художнє училище (1934-1938), після чого продовжив навчання у Харківському художньому інституті (1938-42 та 1946-48), де його педагогами були О.О.Кокель та С.М.Прохоров, учні І.Ю.Рєпіна.

З 1948 по 1987 працював викладачем кафедри живопису Харківського художнього інституту (нині Харківська державна академія дизайну та мистецтв).

Член Спілки художників України з 1952 року. Заслужений діяч мистецтв України з 1979 року. Учасник республіканських, всеукраїнських, всесоюзних та міжнародних виставок з 1949 року. Персональні виставки: Харків – 1978, 1999; Київ – 1979.

Роботи зберігаються в музеях, галереях та приватних колекціях України, Великої Британії, Ізраїлю, США, Канади, Японії.

На виставці експоновано роботи з колекції Харківського художнього музею, а також із зібрання, що належить доньці майстра, Вікторії Йосипівні Христенко. Це вже третя персональна виставка творів Й.І.Карася в стінах музею, вона дає можливість по-новому подивитись на художню спадщину нашого земляка, який плідну творчу роботу майже все життя поєднував з викладацькою діяльністю.

Художник, який сам пішов на фронт добровольцем, створив низку робіт, присвячених темі війни. Серед найбільш значних його робіт – жанрова картина «У лісі прифронтовому» (1958), присвячена подіям Другої світової війни. В полотні оспівано мужність жінок, які воювали за Батьківщину. Через дуже простий сюжет автор тихо, без зайвого пафосу, розкриває їх подвиг. У натюрморті «Воєнні роки» завдяки предметам, якими наповнено кімнату, можна гостро відчути той час, про який розповідає живописець. На столі – скромна їжа, гасова лампа, газета «Правда», листи з фронту, складені трикутником. Кожна річ тут несе своє змістовне навантаження.

Найулюбленіший жанр Йосипа Карася – пейзаж, саме в цьому жанрі найповніше втілилися особливості поетичного світосприйняття автора. Краєвиди майстра ліричні, сповнені тиші та спокою. У його творчому доробку можна знайти пейзажі, що передають чарівну красу української природи в усі пори року. Майже неодмінною складовою весняних та літніх краєвидів є присутність квітів; змальовуючи осінню природу, художник милується яскравими співвідношеннями золотистого і багряного листя дерев. Надзвичайною достовірністю та свіжістю вражають численні зимові краєвиди. Білий сніг, зображений у ясний сонячний день, ніби сяє на полотні («Мороз і сонце», 1987). Особливе місце у творчості живописця належить зображенню пшеничного поля, золотавого, пишного, неосяжного. Художник відображує життєдайну рідну землю, і родюче поле наче уособлює ідею про багате життя в мирній країні.

Поряд з творами, присвяченими рідній слобожанській природі, в експозиції презентовано декілька «екзотичних» краєвидів Ізраїлю («Ріка Йордан», 1994, «Середземне море», 1997), а також морські пейзажі Криму («Чорне море», 1977, «Біля моря», 1977), створені митцем на основі вражень, отриманих під час поїздок.

Виразність і чітко знайдені колірні співвідношення в пейзажах – це результат копіткого вивчення натури, старанної роботи майстра на пленері. Представлені на виставці етюди, що експоновано вперше, дають змогу оцінити талант художника як пленериста, здатного швидко схопити певний настрій природи. Етюди надзвичайно виразні та передають відчуття радості від безпосереднього спілкування з природою.

Тема оспівування краси української природи знаходить своє логічне продовження у натюрмортах, що представляють квіткове та фруктове різноманіття дарів землі. Неабиякий декоративний дар живописця потужно виявився у зображенні таких простих, але знайомих та рідних квітів: бузку, чорнобривців, соняшника.

Живописні полотна Йосипа Карася, які є свідченням щирої та натхненної душі митця, неодмінно знайдуть відгук у серці уважного глядача.

У лісі прифронтовому. 1958