вул. Жон Мироносиць, 11 т/ф +38 057 706 33 94
Пн, Ср, Чт, Пт, Сб, Нд - 10:00 - 17:40 Вт - вихідний
Виставки - «Історична пам'ять в бересті»
«Історична пам'ять в бересті»
«Історична пам'ять в бересті»
Початок: 22 січня 2016, 16:00
Кiнець: 18 лютого 2016, 18:00
Мiсце: Виставкова зала ХХМ
Тип: Виставки

     На виставці представлено понад 50 робіт художника-аматора Світлани Клєцової, виконаних у техніці графіки на бересті.

     Зверненню С. Клєцової до берести сприяло багато чинників: інтерес до природи, що виявився ще в дитинстві, любов до малювання, яка ледь не стала вирішальною у виборі професії (була мрія вступити до художнього інституту). І хоча Світлана закінчила механіко-математичний факультет Харківського державного університету (зараз – ім. В.Н. Каразіна), захоплення берестою стало важливою частиною її життя. За більш ніж двадцять п'ять років роботи у техніці графіки на бересті нею створено біля ста робіт. В основному, це серії на тему нашої культурно-духовної спадщини: «Повесть временных лет», «Відрубане коріння», «Святині Слобожанщини», «Подорож у часі», «Православний Харків» та інші.

     З роками майстриня виробила свою власну манеру виконання: використовує олівці з твердим, навіть надтвердим, стержнем або заточену колючку з канадської акації.

     Береста – м'який матеріал, який гарно піддається гравіруванню. Саме цей прийом і дає відчуття ніжного доторку рисунка, його делікатної фактури. Враховуючи, що основними «героями» творів Світлани є зображення духовних святинь православного світу, цей момент «нечутного лету» («неслышного парения»), коли храми постають як симбіоз небесного промислу і рукотворного виконання, є цілком виправданим, тим більше, що багато з них залишились тільки в образотворчому викладі. Зруйновані у часи войовничого атеїзму, як видіння із «прекрасної далечі», свідчення того, що ми безповоротно втратили.

       Роботи художниці властиві камерність і ліричність, шанобливе ставлення до березової кори як самодостатнього матеріалу, розуміння її особливостей, поєднання оксамитової поверхні з «природним» рисунком, уміле використання її текстури. Ніжний, шовковистий «аркуш» берести, на якому нарисовано те чи інше зображення, часто «оточує» нашарування кори, яке можна сприймати і як скелястий берег, земну поверхню, чи кам'яну кладку фортечних або монастирських мурів. Часто майстриня імітує у своїх роботах мереживні шати на іконах або використовує орнаментальне облямування у вигляді плетінок та меандрів.

     Сама береста «підказує» майстрині такі сюжети – ніщо буденне, тимчасове, незначуще, не поєднується з нею. Тому вічні істини, духовні святині є і будуть основним змістом графіки на бересті, в чому і переконують твори Світлани Клєцової, зігріті теплотою її рук і душі.