вул. Жон Мироносиць, 11 т/ф +38 057 706 33 94
Пн, Ср, Чт, Пт, Сб, Нд - 10:00 - 17:40 Вт - вихідний
Виставки - Французька наполеонівська карикатура початку XIX століття
Французька наполеонівська карикатура  початку XIX століття
Французька наполеонівська карикатура початку XIX століття
Початок: 01 червня 2016, 18:00
Кiнець: 19 вересня 2016, 17:40
Мiсце: Харківський художній музей
Тип: Виставки

Вперше у Харкові, в рамках щорічного фестивалю «Французька весна в Україні» за активної підтримки ГО «Альянс Франсез м. Харкова» (Alliance française de Kharkiv) та посольства Франції в Україні, експонується французька карикатура з колекції Харківського художнього музею. На виставці представлено 40 графічних аркушів французьких художників-карикатуристів.

Карикатурні війни, які стали однією з найбільш гострих тем останнього часу, велися і в минулі століття. Жодна історична епоха не була така повно представлена в карикатурах, як епоха Наполеона Бонапарта. Наполеон є найзагадковішою та суперечливою фігурою в історії. Людина, про яку два століття дискутують вчені та художники. Цікаву сторінку в історії карикатури представляє сатирична графіка, пов'язана з фігурою Наполеона I, якого обсипали своїми стрілами англійські, італійські, німецькі, російські та навіть французькі карикатуристи. Здавалося, що цілий ряд талановитих художників різних країн змовився спільно діяти проти Наполеона. Сатиричні аркуші часів наполеонівських воєн були настільки поширеним явищем, що по ним можна мало не вибудовувати хронологію подій. Але ось художня стилістика в різних країнах мала свої особливості. Найбільш гротескною є англійська антинаполеонівська карикатура, тому як відносини Наполеона з Британією були дуже напруженими. Французькі ж майстри завжди намагаються передати портретну схожість, на відміну від своїх британських колег, зосереджених на висміюванні манер, характеру та особливо зовнішнього вигляду імператора. Французькі сатиричні аркуші зосереджені на невдачах імператора, що загрожують стабільності та майбутньому держави.

У період Ста днів та в перші місяці другої Реставрації були широко поширені карикатури на Бурбонів («Союзники, або Новітній канделябр» (1815)). Вони виходили в основному з бонапартистського табору і висловлювали невдоволення народу реставрованою монархією. У них підкреслювалося, що Бурбони зобов'язані своїм поверненням іноземної коаліції. На цю тему Ахіл Деверіа (1800–1857) виконав дуже виразну карикатуру  «Друге тріумфальне повернення» (1814), на ній зображено, як Людовік XVIII в’їжджає до Франції на крупі козацького коня.

Коли Наполеон Бонапарт у 1802 році укладав з Англією Амьенський мир, він додав умову: залучати до судової відповідальності нарівні з убивцями так званих пасквілянтів – тих, хто висміював його особистість та вчинки. Проте, підпільна карикатура продовжує процвітати у Франції і в період наполеонівської диктатури. Але найбільшого поширення французька наполеонівська сатирична графіка набуває лише після повалення імператора. Як приклад, можна навести одну із гравюр відомого французького майстра Жана Батиста Дженті (1770–1834) «Тигр на ланцюгу» (1815), що була створена вже після битви при Ватерлоо. На ній Наполеон в образі ягуара з людською головою танцює під музику трьох представників союзників.

На початку XIX ст. у Франції, Англії, Росії та інших країнах сатиричні аркуші були одним з найсильніших засобів впливу на свідомість людей. Карикатури на Наполеона протягом декількох років були об'єднуючим елементом для всіх європейських народів, свого роду інтернаціональною мовою, на якому ці народи могли обмінюватися думками про людину, яка цікавила всіх – Наполеона.