вул. Жон Мироносиць, 11 т/ф +38 057 706 33 94
Пн, Ср, Чт, Пт, Сб, Нд - 10:00 - 17:40 Вт - вихідний
Виставки - «Альбрехт Дюрер: містичне та реальне»
«Альбрехт Дюрер: містичне та реальне»
«Альбрехт Дюрер: містичне та реальне»
Початок: 28 липня 2016, 16:00
Кiнець: 30 січня 2017, 17:40
Мiсце: Харківський художній музей
Тип: Виставки

Графіка з колекції Харківського художнього музею

Увага! Роботу виставки продовжено до 30 січня 2017 року!

Виставка гравюр Альбрехта Дюрера присвячена 545-річчю від дня народження художника. На виставці представлено 26 творів майстра, виконаних у техніці ксилографії та різцевої гравюри на міді, а також 36 репродукційних гравюр ХІХ ст. високої якості.

545 років тому в Нюрнберзі народився великий німецький художник, графік та теоретик мистецтва, блискучий майстер Ренесансу Альбрехт Дюрер (1471-1528). Значення його творчості для національної культури Німеччини виявилося настільки великим, що пору розквіту німецького Відродження часто називають «епохою Дюрера». Сучасники цінували Дюрера перш за все як чудового художника, який зробив гравюру мистецтвом, спроможним змагатися з живописом.

Альбрехт Дюрер був першим німецьким майстром, який працював одночасно в двох видах гравюри – на дереві і на міді. Надзвичайної виразності він досяг у деревориті, реформувавши традиційну манеру роботи та використовуючи прийоми різцевої гравюри на металі. Наприкінці 1490-х рр. Дюрер створив ряд чудових ксилографій, в тому числі один зі своїх шедеврів – серію гравюр на дереві «Апокаліпсис» (1498). 1511 року він доповнив цикл «Апокаліпсис» титульним аркушем з зображенням видіння Богородиці святому Іоанну Богослову. Ця робота – єдина з серії, що зберігається сьогодні в музейній колекції.

Більша частина робіт з зібрання Харківського художнього музею була придбана В.Н. Каразіним у Санкт-Петербурзі 1804 року у колекціонера Фрідріха Аделунга. У 1805 році ця колекція стала власністю Харківського університету. «Прогулянка» (1478) – одна з ранніх гравюр майстра, що незмінно привертає до себе увагу поціновувачів мистецтва завдяки загадковому сюжету. Це одна з численних робіт художника, присвячених темі «Memento mori». До складу колекції західноєвропейської графіки Харківського художнього музею також входять рідкісні різцеві гравюри з зібрання А.М. Алфьорова – «Морське диво» (1498) та «Чотири відьми» (1497).

На виставці представлено серію гравюр «Життя Марії» (1502-1510), яка більше, ніж будь-який інший твір Дюрера, заглиблює глядача у реальне німецьке життя початку XVI ст. Окремі аркуші циклу «Життя Марії» з музейної збірки виконано водночас в двох різних видах гравюри – на міді та  на дереві. Порівнюючи їх, переконуєшся, що різцева гравюра на міді, на відміну від ксилографії, дозволяє зробити більшу деталізацію і, відповідно, має велику інформаційну щільність.  

Портрет займав значне місце у творчості Дюрера-живописця. В останні роки життя він і в гравюрі звернувся до цього жанру. У колекції музею зберігається два графічних зображення близьких друзів майстра: Віллібальда Піркхеймера та Ульріха Варнбюлера. Портрети, виконані Дюрером, безсумнівно, своєрідний прижиттєвий пам'ятник його сучасникам.

Графічна спадщина Альбрехта Дюрера значна. Нині відомі 105 гравюр на міді, включаючи офорти та гравюри сухою голкою, та 189 гравюр на дереві. Майстерня Дюрера випускала величезну кількість відбитків і за життя майстра і після його смерті. У Харківському художньому музеї на сьогодні зберігається 26 творів великого німця. Значимість та цінність кожного відбитка з дюреровської дошки залежить від часу його виготовлення. При датуванні завжди враховується наявність подряпин, втрати, тріщини на дошці, а також вік та водяні знаки паперу. З огляду на сказане, ми можемо пишатися тим, що більша частина аркушів А. Дюрера зі збірки нашого музею відноситься до кінця XV – початку XVI ст. 

 Альбрехт Дюрер

Чотири відьми. 1497

Гравюра на міді

 Альбрехт Дюрер

Марія з мавпою. 1498

Гравюра на міді